Introductie
Verwarming
Storing CV
Vloerverwarming
Duurzame Energie
Loodgieten
Dak- en zinkwerken
Links
Onderhoud en Service
24h dienst
CV-ketels
Veel gestelde vragen?
Welkom bij...
Veel gestelde vragen?

 

Hoe moet ik bijvullen?

Antwoord:

Stap 1 - Voorbereidingen
Zorg ervoor dat voordat met het bijvullen begonnen wordt de ketel of de leiding of radiator met de vul-aftapkraan goed bereikbaar is.
Ook hier is het goed om een aantal doeken of een bakje bij de hand te hebben om het water op te vangen mocht er iets mis gaan tijdens het vullen. Gebruik altijd een goed passende vulslang.

Stap 2 - Installatie uitzetten
Voordat u met het werkelijke bijvullen begint moet u de installatie uitzetten. Dit kan door de stekker van de ketel uit het stopcontact te halen. Laat de temperatuur van het water afkoelen tot ca. 45 graden Celsius.

Stap 3 – Radiatoren open zetten
Controleer of alle radiatoren open staan? Dit doet u door de kranen tegen de wijzers van de klok in "open" te draaien.
 

Stap 5 – Ontluchten/controleren
Ontlucht eventueel de radiatoren en luchtpotten zoals omschreven bij “hoe moet ik ontluchten” vanaf stap 3.
Controleer nu de drukmeter, de druk moet tussen de 1,5 tot 2 bar zijn. Is dit niet het geval vul dan weer bij en ontlucht weer totdat de gewenste druk is bereikt.

Stap 6 - CV-installatie weer in gebruik nemen
Verwijder de vulslang.
Breng afsluitdop weer aan op de vul-aftapkraan.
Stop de stekker van de ketel in het stopcontact.
Als u deze procedure regelmatig moet herhalen, dan kan dit duiden op een defect expantievat of een lekkage. Neem dan contact op met Warmte Garant Steenbergen

Naar boven...

Hoe moet ik ontluchten? 

Antwoord:

 Stap 1 - Voorbereidingen

  • Zorg ervoor dat voordat met het ontluchten begonnen wordt alle radiatoren en de ketel goed bereikbaar zijn.
  • Ook is het goed om een aantal doeken bij de hand te hebben om het water op te vangen tijdens het ontluchten.
  • Zoek het speciale ontluchtings sleuteltje waarmee de radiatoren kunnen worden ontlucht.
  • Draai alle radiatorkranen open en laat de ketel een keer aanslaan.
  • Zet nu de thermostaat op de laagste stand

Stap 2 - Installatie uitzetten

  • Voordat u met het werkelijke ontluchten begint moet u de installatie uitzetten. Dit kan door de stekker uit het stopcontact van de ketel uit het stopcontact te halen.
  • Wacht minimaal 5 vijf minuten voor u verder gaat.

Stap 3 - Ga naar de laagst gelegen radiator

  • Ontluchten moet gebeuren van laag naar hoog. Dit is omdat lucht altijd het hoogste punt opzoekt. Het is namelijk lichter dan water.
  • Begin dus bij de radiatoren op het laagst gelegen punt.
  • Werk verder alle radiatoren af van beneden naar boven.

Stap 4 - Ontluchten radiator

  • Pak een doekje of opvangbakje en plaats dit onder het ontluchtingskraantje.
  • Draai met het speciale sleuteltje voorzichtig het kraantje open.
  • De lucht zal nu ontsnappen en laat dit rustig doorgaan tot er water uitkomt. Zodra er water uitkomt direct het kraantje dichtdraaien.
  • Herhaal deze handeling tot alle radiatoren ontlucht zijn.

Stap 5 - CV-installatie controleren

  • Steek de stekker weer in het stopcontact. En laat de ketel op gang komen.
  • Nadat alle radiatoren ontlucht zijn moet u uw CV-installaite controleren. Het kan zijn dat er te weinig of misschien wel te veel water in aanwezig is.
  • U kunt dit zien op de drukmeter op uw ketel. Normaal gesproken moet een ketel 1,5 tot 2 bar druk hebben. Bekijk voor de juiste druk de gebruiksaanwijzing van uw ketel.
  • Als er water toegevoegd of juist uit het systeem moet, doe dit dan volgens de bij de ketel geleverde instructie.

Stap 6 - CV-installatie in weer in gebruik nemen

  • Draai de radiatoren open die u wilt gebruiken en controleer of er nog ergens lekkage is. Is dit zo controleer dan de radiatorkraantjes nogmaals. Helpt dit niet zet dan de CV-installatie uit.
  • De meeste CV-systemen moeten een minimaal aantal geopende radiatoren hebben. Ga na hoeveel in uw instructie.
  • Controleer of er nog borrelende geluiden in het systeem zijn. is dit zo dan kunt u nog een keer proberen te ontluchten, te beginnen bij stap 1.


Overige problemen bij de CV-installatie


Lekkage
Heeft u alle radiatorkraantjes dichtgedraaid en houdt u toch lekkage. Dan is er ergens iets niet goed in het leidingennetwerk. U kunt dan het beste Warmte Garant Steenbergen inschakelen om de problemen te analyseren en op te lossen. Ook kan het zijn dat een paar dagen nadat er bijgevuld is, de druk toch weer te laag is. Dit duidt ook op lekkage. Het is aan te bevelen om Warmte Garant Steenbergen bij te roepen om erger te voorkomen.

Ruisen in de leidingen of radiatoren
De oorzaken hiervoor kunnen verschillend zijn. Meestal staat er dan te veel druk op de leidingen waardoor het water als het ware te veel door de leidingen geperst wordt en hierdoor onstaat ruis. De oorzaak kan een beginnende verstopping zijn. Maar een enkele keer kan het ook zo zijn dat een nieuwe ketel gekoppeld op een oud leidingnetwerk problemen geeft. In beide gevallen kunt u het beste Warmt Garant Steenbergen inschakelen om de problemen op te lossen.

Tikken van leidingen
Metaal krimpt en zet uit door koeling en verhitting. Dit kan ervoor zorgen dat leidingen en de beugels waarin de leidingen zijn vastgezet gaan tikken. En aangezien CV-installatie werkt als een soort van klankkast, kan dit geluid nog versterkt worden. Soms is er een oplossing te vinden in het beter vastzetten of stellen van de leidingen. Echter is er veel overlast dan kunt u het beste Warmte Garant Steenbergen inschakelen om naar de problemen te kijken en een oplossing te zoeken.

 

 

IntroductieVerwarmingStoring CVVloerverwarmingDuurzame EnergieLoodgietenDak- en zinkwerkenLinks